Tak kan dah ada kot?

“Kenapa lambat datang pulak bulan ni? Tak kan dah ada kot…”
“Abang, esok tolong belikan tester kat farmasi yer”

Persoalan ni sentiasa bermain di fikiran isteri-isteri yang merancang untuk mendapatkan zuriat. Setiap kali period lambat datang, mulalah risau dan menaruh harapan. Pastu pergi farmasi, beli tester… pastu esoknya, bangun pagi-pagi, terus test… ermm negative… hanya satu line je muncul… KECEWA..

ihsan foto dari Mr Google

Kadang-kadang period kita lambat bukan sebab mengandung, tapi mungkin disebabkan persekitaran kerja, stress di tempat kerja, pemakanan yang tidak seimbang dan sebagainya.

Baru-baru ni, Mama mendapat SMS dari kawan lama, katanya. “Adik aku dah kahwin hampir 6 bulan, kawan dia yang kahwin sesama pun ada yang dah lekat. Ko rasa, apa supplement Shaklee yang aku patut suggest kat dia?”

Untuk kes kesuburan, suami isteri kena perbaiki cara pemakanan dan gaya hidup. Jika suami seorang perokok, maka dia perlu mengurangkan pengambilan rokok dan seterusnya berhenti merokok kerana sebatang rokok dikatakan membebaskan 3 trilion radikal bebas ke dalam sistem peredaran darah. Cadangan Mama ialah
Isteri:
Vitalea,
B com,
Vitamin C,
ESP,
Alfalfa (hanya option terutama yg sakit bila bersama),
GLA jika period tak regular

Suami:
Vitalea,
B com,
Vitamin C,
ESP,
Vitamin E,
Zinc

Vitamin di atas cuma cadangan sahaja. Rezeki anak hanya dari Allah, jadi jangan lupa mohon dan berdoa pada-Nya. Kita hanya berusaha, hanya Dia yang berkuasa.

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Untuk maklumat lanjut sila berhubung dengan saya melalui
Gmail : rafidah.msham[@]gmail.com
Call/Viber : 019-3652473

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge