Alfalfa oh Alfalfa

Salam Isnin, semoga kita semua memulakan hari ini dengan penuh ceria. NO MORE MONDAY BLUES.. 

Mama pasti hujung minggu yang lepas banyak undangan “open house sana-sini”, meriah betul kat Malaysia ni, puasa sebulan, raya pun sebulan. Namun bagi ibu-ibu yang menyusukan bayi, kena jaga makan minum ye.. nanti kita juga yang susah sebab anak sakit perut bila ibu ambil banyak masakan pedas, minum banyak ais. Setiap ibu berlainan pantangnya, ada orang bila minum teh anak kembung, tapi kalau Mama minum teh, Fakhri ok je.. so kena ikut badan sendiri. Buat eksperimen terhadap makanan yang kita makan. 


Kalau dah banyak makan tu… ermm pastinya timbangan pun naik kan… tapi jangan risau. Kepada ibu-ibu yang telah consume Set B, anda beruntung, kerana dalam set B terdapat Alfalfa. Ini kerana alfalfa kaya dengan serat dan klorofil yang akan membantu penghadaman.


Apa kata En Wiki tentang ALFALFA:


Alfalfa (Medicago sativa) is a perennial flowering plant in the pea familyFabaceae cultivated as an important forage crop in the US, Canada, Argentina, France, Australia, the Middle East, South Africa, and many other countries. The English name is adopted from the Spanish, originally alfalfez, which in turn is derived from the Arabic al-fisfisa“fresh fodder”. The Spanish name is widely used, particularly in the US but it is also known as lucerne in the UK, Australia, South Africa and New Zealand, erba medica in Italy, meaning medical herb, luzerne in France, and lucerne grass in South Asian English. It superficially resembles clover, with clusters of small purple flowers followed by fruits spiralled in 2 to 3 turns containing 10-20 seeds. Alfalfa has been cultivated by humans since at least the 4th century CE and has some use in herbal medicine.


Alfalfa has been used as an herbal medicine for over 1,500 years.[citation needed] Alfalfa is high in proteincalcium, plus other minerals,vitamins in the B groupvitamin Cvitamin Dvitamin E, and vitamin K.[61][62][63][64]
In early Chinese medicines, physicians used young alfalfa leaves to treat disorders related to the digestive tract and thekidneys.[citation needed] In Ayurvedic medicine, physicians used the leaves for treating poor digestion. They made a cooling poultice from the seeds for boils. At the time, alfalfa was also believed to be beneficial to people suffering from arthritis and water retention[citation needed]
————————————————————————————————————
Alfalfa adalah tumbuhan yang jarang diperkatakan. Mungkin kerana ia bukan berasal dari negara kita. Alfalfa sebenarnya sejenis tumbuhan/herba yang sagat kaya dengan nutrisi.
*Khasiat Alfalfa boleh digunapakai untuk simptom berikut:
Bengkak, sakit sendi, arthritis, ulser, penyakit perut, masalah kolon, sakit ulu hati, hernia, sembab air, tiada selera makan, bengkak buku lali dan kaki, sinus, alahan, hayfever, gout, bau badan, kaki busuk, nafas berbau, serta tujuan detoksifikasi.

Alfalfa adalah semulajadi, antihistamin, diuretik, membantu penghadaman , kaya dengan serat dan klorofil, kaya dengan mineral, baik untuk pesakit kencing manis, merendahkan kolestrol, dan anti-tumor dan anti-bakteria.

Vitamin yang ditemui dalam Alfalfa:

Vitamin A – untuk penglihatan. Membina ketahanan terhadap jangkitan, terutamanya dalam saluran pernafasan; menggalakkan pertumbuhan sel; menggalakkan kulit yang sihat dan adalah penting semasa kehamilan.

Vitamin E – melindungi sel-sel terhadap kerosakan daripada sinaran dan matahari dan pencemaran udara; kesihatan jantung, kardiovaskular dan kesihatan otot; memperbaiki fungsi imun; menguatkan otot di dalam badan; membantu membawa nutrien ke sel-sel dan membantu menguatkan dinding pembuluh darah; membantu fokus mata.

Vitamin U – menggalakkan kesihatan badan untuk membantu mengatasi ulser peptik.

Vitamin B6 – membantu asimilasi makanan dan metabolisme protein dan lemak; menggalakkan kesihatan saraf dan kulit; membantu mengurangkan loya.

Vitamin K – penting bagi pembekuan darah; penting dalam fungsi hati; menyumbang kepada kecergasan dan panjang umur.

Vitamin D – mengawal penggunaan kalsium dan fosforus di dalam badan dan oleh itu diperlu kanuntuk pembentukan gigi dan tulang yang kuat dan sihat.

MINERAL yang ditemui dalam Alfalfa:

Kalsium – membina dan mengekalkan tulang dan gigi; membantu darah membeku, membantu dalam kecergasan dan daya tahan; mengawal rentak jantung, melegakan saraf.

Zat Besi – diperlukan dalam pembinaan hemoglobin; membantu pengangkutan oksigen di dalam darah.

Kalium – perlu bagi saraf otot, tindakan jantung dan tindak balas enzim; juga untuk digests lemak.

Fosforus – diperlukan untuk tulang yang normal dan struktur gigi. Saling berkait dengan tindakan kalsium dan Vitamin D. Meningkatkan peranan tisu saraf.

Klorin (klorida) – elektrolit penting yang membersihkan dan menyucikan badan; mengawal metabolisme lemak, gula dan kanji.

Sodium – mengawal keseimbangan cecair di seluruh badan, meneutralkan asid, menghalang pembekuan darah, mengaktifkan limpa, usus dan fungsi perut.

Silikon Magnesium – membantu badan untuk menangani sembelit; ketahanan saraf; melindungi kulit dan badan, dan merangsang fungsi otak.

Lain-lain KEISTIMEWAAN Alfalfa:

Kaya dengan protein – 18.9% berbanding daging lembu ,3.3% berbanding susu dan 13.1% berbanding telur. (Otot terdiri protein dan kurang protein menyebabkan keletihan dan kelesuan) –> membantu dalam penyusuan ibu

Akar alfalfa yang dalam mencari mineral penting dalam tanah, yang tidak kesampaian oleh tumbuh-tumbuhan lain.

Alfalfa adalah milk booster yang sekian lama digunakan di benua Amerika.


AWAS!!!!

Tidak semua alfalfa adalah sama,alfalfa yang didapati di supermarket adalah alfalfa sprout (biji cambah). Alfalfa lain mungkin ditanam dengan kaedah yang tak mementingkan teknologi hijau. Alfalfa Shaklee diperbuat dari daun alfalfa bermutu tinggi yang ditanam di California, USA – ditanam tanpa pertisid, racun kulat, bacteriosides, hormon sintetik dan bahan kimia.
Read more http://vitaminsemulajadi.com/khasiat-alfalfa-shaklee/


Dapatkan Alfalfa terbaik hanya dari Shaklee.

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


Untuk maklumat lanjut sila berhubung dengan saya melalui
Gmail : 
 rafidah.msham[@]gmail.com 
Call/Viber : 
            019-3652473      

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge